donderdag 17 januari 2013

Over bibliotheken en betrokkenheid: een essay


Op issuu kwam ik 'Over bibliotheken en betrokkenheid: een essay (Deel 1: De bibliotheek)' tegen van Gio van Creij, Hans van Duijnhoven, Mari Nelissen, Marina Polderman en Joyce Sternheim tegen.

Het essay is geschreven vanuit de visie dat het dringend noodzakelijk is om het belang van de bibliotheek in de samenleving opnieuw te verkennen.

'Over bibliotheken en betrokkenheid' gaat in op de vraag voor welke waarde(n) bibliotheken in een samenleving staan. Het essay is geschreven vanuit de visie dat het dringend noodzakelijk is om het belang van de bibliotheek in de samenleving opnieuw te verkennen. Het doel is om een gesprek, een dialoog, op gang te brengen. Tussen en met vakgenoten in de bibliotheeksector - en daarbuiten.
Het essay nodigt op de laatste bladzijde uit om te reageren. Dat heb ik dan ook gedaan...


Wat ik om mij heen zie en helaas aan den lijve heb ondervonden, is dat de bibliotheekwereld in van alles investeert, behalve in de medewerkers.


De medewerkers (hoe betrokken hij ook is) is overgeleverd aan bezuinigingen en als gevolg daarvan ook steeds meer aan ontslagen of wegsaneren van hele informatie-afdelingen.
Ik vraag me dan ook af hoe de bibliotheek haar belang in de samenleving opnieuw kan verkennen, wanneer de betrokken bibliothecaris wegbezuinigd en ontslagen wordt?


Een ding staat vast: er is geen toekomst voor de bibliotheek zonder bibliothecaris!


'Over bibliotheken en betrokkenheid: een essay (Deel 1: De bibliotheek)' is te downloaden via issuu

Geen opmerkingen: